Meenutusi ja kokkuvõtteid koormusmatkast Meenutusi ja kokkuvõtteid koormusmatkast Möödunud nädalavahetusel, 02. 05 - 04. 05, sõitsid neli julget Põlvamaa naist Saaremaale, kus toimus Naiskodukaitse koormusmatk . Tegu on võistlusega, kus 4-liikmelised võistkonnad läbivad kaardi ja kompassi abiga u 40-50km pikkuse raja, kandes endaga kaasas varustust ja relva. Kontrollpunktides tuli lahendada erinevaid ja põnevaid ülesandeid, milleks oli vaja mõistust, jõudu või lihtsalt julgust. Võistkond oli koosseisus: Kristi Randla, Daisy Kuldre, Liivia Lints ja Jaanika Mihelson. Võistkonna esindajaks oli Avo Kosk Põlva malevast. Foto: NKK Põlva ringkond ← Eelmine TÄHTIS POLE VÕIT VAID OSAVÕTT Järgmine → Mari Raamoti nimeline traditsiooniline jalgrattamatk Meenutusi ja kokkuvõtteid koormusmatkast

Kristi Randla

Ettevalmistus ja ootusärevus

Et rajal hakkama saada, alustasid naised nädalaid tagasi ettevalmistuste tegemisega. Võeti osa sideõppest, orienteerumisest, relvaõppest, esmaabi õpipäevast. Kuna juhendis oli märksõna "relvakompott", siis sai vähemalt kuut erinevat relva kokku ja lahti võetud. Kindluse mõttes toimus isegi kaks õpipäeva. Naised tegid ka iseseisvalt vastupidavuse treeningut. Näiteks seljakott raskusega selga ja kõndima.

Enne sõitu Saaremaale olime väga elevil, sest me ei teadnud ju, mis meid tegelikult ees ootab. Meie eesmärk oli ühine. Peame lõpetama! Sest neli aastat ei ole Põlva naised üle finišijoone jõudnud. Kaks korda on kahjuks katkestatud ja kahel aastal ei ole võistkonda kokku saanud.

Saabumine ja  öö

Jõudsime kohale plaanitust varem, sest meil õnnestus saada varasemale praamile. Ööbimine toimus väljas telkides. Algselt plaanisime me magada bussis, kuid siis otsustasime, et paneme oma pisikese telgi ülesse ja saame vähemalt jalgu sirutada. Kartes, et bussis magades oleme ärgates kui kõverad kuivikud, kel raske liikuda. Enamus võistkondadel oli kaasas ikka korralik nn sissitelk ja korsten tossas. Tundsime korraks isegi kadedust, et neil on palju soojem kui meil. Aga ei olnud meil hullu midagi. Väike telk - olime lähestikku ja täitsa mõnus oli. Need, kes keskel magasid, neil oli muidugi veidi soojem :). Olime just magama jäämas, kui keegi kõndis meie telgist mööda ja lausus:" Need külmuvad küll siin ära!". Me ei saanud naeru pidama, sest sel hetkel oli meil päris soe. Hommikul äratas meid 05.20 äratuskell. Kui telgiukse avasime, siis oh imestust, väljas oli kõik härmas isegi telk!

Kiire, kiire

Mõtlesime, et meil on piisavalt aega riietumiseks, "meikimiseks", söömiseks, toidumoona jagamiseks jmt. Aga kell lausa jooksis. Meikimiseks oli aega vaid minut-kaks. Kiirelt asjad kokku, söök kaasa, rakmed selga ja relv õlale ning vudistasime varustuse kontrolli. Jõudsime. Esimene ülesanne korralikult täidetud!

Rännak - koostöö - ülesanded

Reede õhtul loositi välja võistkondade järjekord. Meie võistkond pääses rajale 11-dana. Rajal oli 12 kontrollpunkti ja 6 postkasti. Kontrollpunktid (edaspidi KP) olid mehitatud ja neis tuli läbida erinevaid ülesandeid. Postkastid olid mehitamata ning sealt sai järgmise punkti koordinaadid.

Peale varustuse kontrolli oli esimene ülesanne koolimajast majaplaani abil üles leida esimese KP koordinaadid. Kuna plaanil oli näha, et paljud uksed on kinni, siis läks meil veidi aega, et jõuda õigesse kohta. Kaart ja elud käes, liikusime kiirel tempol oma esimesse punkti.

KP Alfa - laskmine

Esimene ülesanne oli laskmine sportrelvast ja vibust. Ilma probleemideta jagasime ära, kes mida teeb ja ülesanne kiirelt täidetud.

KP Bravo - päästeamet

Päästeameti punktis oli vaja rulli keeratud vooliku abil maha visata u 4 m eemal maha püsti pandud erinevad otsikud. Saime kõik viskamist proovida. Kõige kiiremad olid muidugi rullikeeraja näpud. Enne igat viset tuli voolik uuesti kiiresti kokku rullida.

KP Charli - tule tegemine

Maas oli neli erinevat komplekti tule tegemiseks. Meie pidime valima ühe komplekti, tegema etteantud kohas tule ja nööri läbi põletama. Kuna väike linnuke meile juba enne Saaremaale sõitu siristas, et midagi sellist võib tulla, siis olime erinevaid variante proovinud. Võistlusel valisime tulepulga. Väga lihtne, kuid meie hakkasime rapsima ja ei saanud heina põlema. Kui lõpuni oli jäänud kaks minutit otsustasime, et loobume ühest punktist ja võtame teise komplekti. Valisime suure kõhklusega tikud. Toosis oli aga kirjake, et kokku tuleb panna väike ruut, mis oli väikesteks kujunditeks tehtud. Kahjuks sai meie aeg täis ja ülesanne ebaõnnestus. Teised komplektid olid: luup ja hülsi sees olev paber ning jahutusvedelik, puupulk ja nn lilla.

KP Delta - side

Pidime vaatlema mäelt lohus maskeerimisvõrgu all peidus olevaid asju. Kui asjad kirjas, pidime töökorda seadma SEM-70 ja võtma ühendust etteantud kutsungiga.  Ülesande täitmisel tuli järgida side-eeskirja. Sooritasime ülesande edukalt!

KP Echo - ajalugu

Enne ülesandepunkti jõudmist oli meil teel üks üllatusvastutegevus. Sattusime  herefordide aeda. Algul mõtlesime, et nad on aias kinni, kuid kui nad jooksma hakkasid, siis meie pidime liduma nii, kuidas jalad all liikuda suutsid. Läks seekord õnneks. Omavahel arutasime, et vastutegevus ei pane ka nii kiirelt liigutama kui need loomad.

Aga Echos oli lauale pandud erinevad esemed, mida varem sõjas kasutati. Läbi huumori ja naljatades pakkudes, mis võiks mis olla, suutsime öelda  pooled vastused õigesti.

KP Focstrot - esmaabi

Tegemist oli ühe kannatanuga, kes oli jäänud 20. minutit tagasi varingu alla ja kes ei kontakteerud. Pidime kohtunikele rääkima, mida ja mis järjekorras teeme ning kuidas käitume ja mida teeme.

KP Golf - veetakistus

Veetakistusele eelnes ka pikk seiklemine rabas. Vastutegevus kiusas  ja nad ei tahtnud meid kohe üldse rabast välja lasta. Tiirutasime korralikult, saime märjaks ja korraks läks isegi meeleolu veidi nukraks, et kuidas me siit edasi saame. Suurtest kraavidest saaks üle vaid ujudes, kuid otsustasime, et üleni märjaks end ei tee. Hiilisime vastutegevusest veidi eemale ja otsustasime teele joosta ja jalgadele valu anda. Kui kraavist möödas, siis tagasi metsa silgata. Nii kui teele saime, hakkas paugutamine. Minu sammu kiirendas ka teel, see hetk küll liikumatult lebanud rästik. Aga see ei olnud selle olukorra tipphetk, kui meie neljas liige jooksu sai, siis paukude saate kostus ka "Iiihhaaaa". Meie jooksime, nii kuidas jõudsime ja õnneks meile järele ei tuldud. Arvame, et poistel oli väga lõbus vaadata, kuidas meie elu eest jookseme ja see peale tuli ka "Iiihaaa". See jääb vist veel aastateks meile meelde.

Punkti jõudes meie säravad näod veidi vajusid. Veetakistus. Koormarihma ja nööri vahel tuli saada üle vee. Ülesande tegi raskemaks see, et pidime takistuse ületame kogu varustusega. Et sooritus oleks edukas, pidime kõik jõudma teisele poole kuivalt ning mitte midagi ei tohtinud vette kukkuda. Muidu oleks kohe maksimum karistuspunktid. Süda rindu ja minekule. Daisy oli julge ja läks esimesena. Mina, vana argpüks, otsustasin minna teisena. EI olnud hullu midagi, tuli keskenduda ja endale öelda: " Ma saan hakkama!". Saingi. Ka Liivia ja Jaanika tulid väga heal kiirusel. Olime oma võistkonna sooritusega väga rahul!

KP Hotel - loomade ja lindude ja puude  tundmine

Dendraariumis  tuli tunda erinevaid linde, puid, loomi ja tundma veidi Saaremaad.  Dendraariumis oli ka vihjeid ja mõningaid vastuseid. Kuid, kes oli aasta loom 2013 või aasta puu 2013 - seda pidime ise teadma.

Ülesande lahendamise käigus avastasime, et keegi on sinna unustanud oma relva. Palusime küll relva leidmise eest lisapunkti, kuid seda meile ei antud.

KP India - okastraat ja roomamine

Maas oli u 10 m pikkune okastraattakistus. Pidime raske miini siduma nööriga enda külge, rakmed võtma kätte ja traadi alt roomama lõpuni. Takistuse kõrvalt tagasi jooksma, rakmed üle joone viskama, miini küljest võtma ja kui viimane oli üle joone, läks aeg kinni.

KP Juliet - jooksupolka

Milline üllatus, meid pandi tantsima. Pidime muusika saatel esitama 8 taktis jooksupolka. Abiks olid joonised ja tantsukirjeldus. Tantsu esitas kaks võistkonnaliiget. Saime Jaanikaga proovida ja muusika saatel ja meil oli väga humoorikas ja lõbus etteaste.

KP Kilo - aerutamine

Nägime juba eelmisel päeval kahte kanuud ja eeldasime, et kuskil tuleb meil aerutada. Olimegi jõudnud punkti, kus ees ootas kaks kanuud ja slaalom. Liivia ja Jaanika olid ühes, mina ja Daisy teises kanuus. Esimestel läks slaalom väga libedalt, meie nägime vaeva, sest polnud kumbki kanuuga "sina" peal. Kuid tegime ära! Aega veidi läks, kuid sooritasime edukalt ülesande!

Liivia tuletõrjevoolikut viskamas.

KP Kilo - aerutamine

Lõpp käes.

KP Lima - miiniväli

Kui saime teada, et meid ootab ees miiniväli, mille peame ületama, hakkasime kohe oma nugasid otsima. Kohtunikud ei saanud algul aru, mis toimub. Aga siis saime ikka teada, et tegemist oli "mängu miiniväljaga". Pidime leidma ohutu tee. Üks astus ruudule. Kui seal miini ei olnud, siis kohtunik vaikis. Edasi tohtis minna järgmisele ruudule, kas paremale, vasakule või otse. Õnneks leidsime ohutu tee väga kiiresti.

Finiš

Oli jäänud vaid kõndida, kõndida ja astuda üle finišijoone. Lõpus, hakkasime rääkima erinevaid lugusid, et hoida tempot ja vältida väsimust. Mida lähemale lõpule jõudsime, seda kiiremaks meil tempo läks. Ei takistanud meid väsimus, villid ja valutavad põlved. Ning peaks mainima, et tervisekahjustusi oli meil minimaalselt.

Varustuse kontroll tehtud, istusime sooja autosse ja sõitsime ööbimiskohta.

Rajal olime veidi üle 17 tunni.  Puhkasime vaid ootealas, kuskil 1,5 h. Väga tublid ju! Rajale läksime me 11-ndana, kuid finišisse jõudsime kolmandana. Liikusime väga hea tempoga. Arvestades, et suurtel teedel oli vastutegevus ja mitmel korral pidime arutama ja plaani pidama, kuidas neist kiusajatest mööduda.

Rajast

Rada oli algul suhteliselt kerge. Kuid mida lõpu poole, seda soisemaks ja märjemaks teekond muutus. Saime võpsikus ragistada ja üksteist okstega sihtida. Hästi palju oli aedasid, eriti traat- ja kiviaedasid. Lõpu poole õnnestus minul ja Liivial proovida ka õige elektrikarjuse töökindlust, kui vastutegevus põõsast välja hüppas. Selleks ajaks oli tegelikult vastutegevus lõpetanud oma tegevuse, kuid meie seda veel ei teadnud. Vastutegevuslased olid lihtsalt kogunenud ja tahtsid võistlejate reaktsiooni proovile panna. Meil Liiviaga oli nii hea reageering, et kohe sukeldusime aia alla. Daisy ja Jaanika kõndisid paar meetrit ees ja nägid, et nad olid juba erariietes ja meile ohutud.

Rajal saime üksteist veel paremini tundma ja meie meeskond toimiski kui MEESKOND! Väga tugev ja üksteist toetav ja motiveeriv tiim.

Põlva rõõmsad naised. Foto: NKK Põlva ringkond

Ettevalmistus ja ootusärevus Et rajal hakkama saada, alustasid naised nädalaid tagasi ettevalmistuste tegemisega Võeti osa sideõppest, orienteerumisest, relvaõppest, esmaabi õpipäevast Möödunud nädalavahetusel, 02.05 - 04.05, sõitsid neli julget Põlvamaa naist Saaremaale, kus toimus Naiskodukaitse koormusmatk . Tegu on võistlusega, kus 4-liikmelised võistkonnad läbivad kaardi ja kompassi abiga u 40-50km pikkuse raja, kandes endaga kaasas varustust ja relva. Kontrollpunktides tuli lahendada erinevaid ja põnevaid ülesandeid, milleks oli vaja mõistust, jõudu või lihtsalt julgust. Võistkond oli koosseisus: Kristi Randla, Daisy Kuldre, Liivia Lints ja Jaanika Mihelson. Võistkonna esindajaks oli Avo Kosk Põlva malevast.